قرآن

ساخت وبلاگ

قرآن مآئده و مأدبه ای الهی و آسمانی می باشد که خداوند کریمانه برای بندگانش گسترده و به تنعم و بهره گیری از این سفره با برکت دعوت فرموده است که:

 چون خوری یکبار از ماکول نور                              خاک ریزی بر سر نان و تنور  

لوح حافظ باشی اندر دور و گشت                          لوح محفوظ اوست کو زین در گذشت

                                                                                          مثنوی معنوی ؛دفتر چهارم

قرآن تجلّی خداوند می باشد آنگونه که علی (ع) می فرماید: «فتجلی ـ سبحانه ـ لهم فی کتابه من غیر أن یکونوا رأوه بما أراهم من قدرته»؛ (پس خداوند سبحان، در کتابش (قرآن) بر بندگان، بی آن که [بتوانند] او را ببینند، تجلی کرد به آنچه از توانایی‌اش به آنان نشان داد.)حضرت صادق علیه السلام نیز فرماید: « لقد تجلی الله لخلقه فی کلامه ولکنهم لایبصرون؛ (خداوند در سخن خویش (قرآن) بر آفریدگان خود تجلی کرده، اما آنان او را نمی‌بینند [و توجه ندارند.])

کلامی که اگر بر کوه نازل می شد آنرا مندک می ساخت: «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ »؛(اگر اين قرآن را بر كوهى فرو فرستاده بوديم، بى‏شك آن را از ترس خداوند خاكسار و فرو پاشيده مى‏ديدى، و اينها مثلهايى است كه براى مردم مى‏زنيم باشد كه انديشه كنند)؛(حشر؛21)

 که لو انزلنا کتابا للجبل                                 لانصدع ثم انقطع ثم ارتحل 

از من ار کوه احد واقف بدی                          پاره گشتی و دلش پر خون شدی 

                                                                                        مثنوی معنوی ؛دفتر دوم

قرآن کتاب انسان سازی و هدایت می باشد که راهنمای «شدن» و تعالی انسان در مسیر و مصیر آنگونه که «باید»، می باشد. خداوند می فرماید: «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ يِهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ...» ؛ (اسراء؛9) . امام علی (ع) در نهج البلاغه و ضمن سخنی در ارتباط با تعامل مطلوب با عترت به «منازل قرآن» اشاره می فرماید: «فأنزلوهم بأحسن منازل القرآن» قرآن مدارج و مراتبی دارد در عین حال که خود یک مجموعه ی واحد و نظام مند می باشد؛ قرآن را عبارات اشارات ...دقائق و لطائفی است که هر مرتبه آن مخاطب خود را می تواند داشته باشد. همچنین تعامل مطلوب و بهینه با قرآن نیز مراتب و مدارجی دارد که از منظری عبارتند از:

1- خواندن قرآن، در قرآن کریم به قرائت، تلاوت و ترتیل قرآن توصیه شده است. خداوند در سوره مزمّل می فرماید: «فاقروا ما تیسّر من القرآن» یا «فاقرؤا ما تیسّر منه» هر قدر برایتان ممکن است؛ قرآن بخوانید. قرائت قرآن نقطه عزیمت و خاستگاه ارتباط وثیق با قرآن می باشد و در احادیث نیز توصیه شده است که هر روز آیاتی از قرآن را بخوانید قرآن باید به عنوان کتابی خواندنی که قرین و همنشین ما می باشد و توفیق حضور در محضرش را داریم محسوب شود همچنین به تلاوت .... و در خور قرآن توصیه شده است: «الّذین اتینا هم الکتاب تیلونه حقّ تلاوته اولئک یومنون به» تلاوتی که متناسب با کتاب رستگاری آفرین قرآن می باشد و ترتیل قرآن نیز توصیه شده است که طلیعه ی بعثت به پیامبر (ص) می فرماید: «و رتّل القرآن ترتیلا»: نقل شده است که ابوذر از پیامبر (ص) تقاضای نصیحت کرد. و حضرت (ص) فرمود: «اوصیکَ بتقوی الله فانّه رأس الأمر کلّه» ابوذر گوید: «قلتُ زدنی» و رسول اکرم (ص) در ادامه ی پاسخ فرمود:«علیک تبلاوه القرآن و ذکر الله کثیراً فانّه ذکر لک فر السماء و نور لک فی الارض»

قرآن عین نور و نورانیت است و موجب روشنی جان و دل انسان می گردد. «کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النّور»

امام رضا (ع) فرماید: «ینبغی للرجل اذا أصبح ان یقرا بعد التعقیب خمسین آیه» سزاوار است که هر کس پس از تعقیبات نماز صبح 50 آیه از قرآن بخواند.

2- شنیدن قرآن: مرتبه دوم در ارتباط با تعامل مطلوب با قرآن، شنیدن کلام وحی می باشد؛ خداوند در سوره ی اعراف می فرماید: «و اذا قُرء القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم تُرحمون»، (اعراف، ) به آیات قرآن گوش فرا دهید و بلکه در محضر قرآن گوش شوید. تمام وجودتان در محضر قرآن چشم و گوش باشد چنانکه پیامبر (ص) اینگونه بود. سر به سر چشم است و گوش است آن نبی

3- تدبر در قرآن: قرآن دریایی عمیق و ناپیدا کرانه می باشد که گوهرهای بی شماری در خود دارد و با تامّل و مداقّه در ان می توان تعدادی از این گوهرها را استخراج کرد خداوند در قرآن یکی از اهداف نزول را «تدبّر» فرموده: «کتاب انزلناه الیک مبارک لیدّبروا ایاته» نیز می فرماید: «افلا یتد برون القرآن» امام علی (ع) در توصیف قرآن می فرماید: « بحر لا یُدرک قعره» قرآن آب حیات و زمینه ساز نیل به سعادت دارین می باشد. امام علی (ع) در فراز دیگری از نهج البلاغه می فرماید: « تَعَلَّمُوا اَلْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ اَلْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ اَلْقُلُوبِ وَ اِسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ اَلصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلاَوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ اَلْقَصَصِ وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ اَلْحَائِرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ بَلِ اَلْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ وَ اَلْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ وَ هُوَ عِنْدَ اَللَّهِ أَلْوَمُ »؛(نهج البلاغه؛خطبه 110) امام (ع) توصیه می فرماید که قرآن را فرا بگیرید و در قرآن تفقّه و تامّل داشته باشید. آیات قرآن گنجینه هایی هستند سرشار از گوهرهای معرفت و باید از آنها نکته یابی کرد. 

اینک آن جویی که چرخ سبز را گردان کند                 اینک آن رویی که ماه و زهره را حیران کند

اینک آن چوگان سلطانی که در میدان روح              هر یکی گو را به وحدت سالک میدان کند

اینک آن نوحی که لوح معرفت کشتی اوست          هر که در کشتیش ناید غرقه طوفان کند

این سخن آبی است از دریای بی پایان عشق         تا جهان را آب بخشد جسمها را جان کند 

هر که چون ماهی نباشد جوید او پایان آب               هر که او ماهی بود کی فکرت پایان کند 

                                                                                           دیوان شمس؛غزل:729

4- عمل به قرآن: مرتبه دیگر از تعامل با قرآن، عمل به این کتاب آسمانی می باشد امام علی (ع) در وصایایش می فرماید: «الله الله فی القرآن لایستعکم بالعمل به» به توصیه های قرآن عمل کنید از قرآن در چگونگی زندگی بهره بگیرید: «اِنْتَفِعُوا بِبَیَانِ اَللَّهِ وَ اِتَّعِظُوا بِمَوَاعِظِ اَللَّهِ وَ اِقْبَلُوا نَصِیحَةَ اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدْ أَعْذَرَ إِلَیْکُمْ بِالْجَلِیَّةِ وَ اِتَّخَذَ عَلَیْکُمُ اَلْحُجَّةَ وَ بَیَّنَ لَکُمْ مَحَابَّهُ مِنَ اَلْأَعْمَالِ وَ مَکَارِهَهُ مِنْهَا لِتَتَّبِعُوا هَذِهِ وَ تَجْتَنِبُ هَذِهِ »؛(نهج البلاغه؛خطبه:176) نصایح و مواعظ قرآن را به گوش جان بشنوید و تجربه انضمامی زندگی خود سازید. معاذ بن جبل گوید: «کنّا مع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم فی السفر فقلتُ یا رسول الله حدّ ثنا بما لنافیه نفع فقال: ان اردتم عیش السعداء و موت الشهداء و النجاه یوم الحشر و الظلّ یوم الحرور و الهدی یوم الضلاله فادر سوا القرآن فانّه کلام الرحمن و حرز من الشیطان و رحجان فی المیزان»

صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ                 هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم 

                                                                                                 حافظ؛غزل:319

در اواخر سوره ی اعراف از زبان پیامبر (ص) می فرماید: «انّ ولی الله الذی نزّل الکتاب و هو یتولی الصالحین» وولیّ من خداوندست همان خدایی که قرآن را نازل کرده و او ولیّ صالحان است! آنچه از آیه شریفه استنباط می شود این که: انسان برای ولیّ خدا شدن باید صالح گردد و بهترین راه صلاح انس با قرآن و عمل به قرآن می باشد. 

چون تو در قرآن حق بگریختی                                         با روان انبیا آمیختی

هست قرآن حالهای انبیا                                                 ماهیان بحر پاک کبریا 

                                                                                        مثنوی معنوی ؛دفتر اول

5_زندگی با قرآن:مرتبه فراتر تعامل با قرآن؛ قرآن زیستی و زندگی با این کتاب حیات بخش می باشد.موجودیت انسان با معارف قرآنی تنیده وقرآن در جان و دل انسان نفوذ داشته باشد؛انسان با قرآن نفس بکشد و حضور و کنش گریهایش نمود قرآنی داشته باشد؛قرآن مجسم شود و گفتار و کردارش آموزه های قرآنی را تداعی نماید. 

فاش گویم آنچه در دل مضمر است                   این کتابی نیست چیزی دیگر است

چون بجان در رفت جان دیگر شود                     جان چو دیگر شد جهان دیگر شود

مثل حق پنهان و هم پیداست این                       زنده و پاینده و گویاست این 

                                                                                 جاویدنامه؛اقبال لاهوری

                                                                                       

+ نوشته شده توسط سیامک مختاری در شنبه دوم دی ۱۳۹۶ و ساعت 20:49 |
ازدواج و زندگی مشترک (2)...
ما را در سایت ازدواج و زندگی مشترک (2) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : farshiyaa2 بازدید : 111 تاريخ : يکشنبه 10 دی 1396 ساعت: 22:18